Olympodden – för och med elever

Bakom poddsuccén Olympodden står Fredrik Bodenäs och Jonas Nilsson, Olympiaskolan i Helsingborg. Podden är i första hand till för eleverna men det är också många kollegor och föräldrar som lyssnar. Podden kommer ut varje vecka och är bland annat ett sätt att synliggöra expertis hos både elever och kollegor.

Lyssna på avsnittet ”Att podda för och med elever” på Spotify

När idén om en podd dök upp kunde Fredrik och Jonas nästan ta på den lysande glödlampan och de var överens om att podd absolut var något de ville testa. De köpte en mikrofon och använde sig av ett gratis ljudprogram. Det blev det lilla, enkla formatet och sedan var de igång. Och även om tekniken är det som varit mest utmanande i arbetet med podden så låter de sig inte slås ned av att det ibland kan gå lite fel.

– Jag hade kunnat ha vem som helst här, från Trump till andra stjärnor. Jag hade inte varit det minsta nervös på grund av gästen, utan snarare på grund av att tekniken ska fungera. Vi hade lite problem med micken i början. Ett avsnitt helt utan mick och det blev ju inte så bra . Det är jag väldigt ledsen över för det var ett väldigt bra avsnitt i övrigt, säger Jonas.

Jonas Nilsson

Elever och experter gäster i podden

Sedan starten har ambitionen varit att släppa ett avsnitt varje vecka, vilket varit enklare och svårare att leva upp till. Men med hjälp av kollegor och elever har de lyckats och på bara lite mer än ett år har det blivit över 40 avsnitt om bland annat politik, elevkåren, luciafirande, historia, boktips, filmtips, supporterkultur, regeringsbesök och mycket mer.

– Vi vill ge eleverna möjlighet att möta intressanta gäster. Ett exempel på det är politikerveckan. Det var roligt. Då kom vi politikerna väldigt nära och de politiker som var här var väldigt duktiga på att ta eleverna. Då hade vi väldigt fina besök, allt från regeringsmedlemmar till lokala politiker, säger Fredrik.

Varje avsnitt brukar en eller två elever tillsammans med en expert gästa podden. Fredrik och Jonas står för formatet och gästerna står för innehållet. Ett av de avsnitt som de själva är mest stolta över, och brukar tipsa om, är det avsnitt som handlar om Metoo. Då fick de besök av engagerade elever och skolans kurator, som tillsammans diskuterade fenomenet Metoo.

Podden kan vara ett sätt att nå ut med saker som händer på skolan, en möjlighet att synliggöra expertis hos elever och kollegor eller som ett sätt att synliggöra om skolan har besök. Ibland kan det vara ett avsnitt utan gäst som till exempel ett avsnitt som bara handlade om att reda ut allt man kan tänka sig runt omkring Karl XII. Bredden på avsnitten gör att det kan vara olika elever som är med i podden och att alla ändå kan äga sin del av podden.

– Drömmen är ju att podden hade levt sitt eget liv med eleverna, men vi har sett att vi behöver vara där med struktur och så vidare för att det ska bli någonting av. Men ambitionen är att eleverna själva kommer med förslag och själva bjuder in och själva kör, men det får ta lite tid, säger Fredrik.

Däremot har eleverna använt utrustningen i studion som ett verktyg för att kunna göra muntliga framställningar i helt andra ämnen vilket de båda förstås tycker är roligt.

Fredrik Bodenäs

Podd som examinationsform

– Vi har ofta en tanke med våra avsnitt som vi vill diskutera, men ofta slutar det någon helt annanstans. och så får det lov att vara. Det är samtalet man vill åt. Det är inte svar på en massa frågor. Det blir inte så intressant för lyssnarna. som Anna Ekström, vår utbildningsminister sa “det goda samtalet ska vi inte förringa” det är väldigt viktigt i dagens samhälle, säger Fredrik.

– Jag har haft några uppgifter ibland i salen där jag brukar säga till dem att det viktigaste i är inte att ni ska svara helt rätt, utan jag vill åt ert resonemang och diskussionen kring något. För att du ska kunna diskutera något behöver du ha rätt så hög kunskap, så det kan man absolut bedöma utifrån, säger Jonas.

En fördel med att använda podden som examinationsform är att alla elever kan sitta i grupper och göra sina examinationer samtidigt. Läraren kan sedan sitta i lugn och ro med hörlurar och lyssna igenom elevernas redovisningar. Och kan till och med pausa.

– Det är rätt så jobbigt att som lärare sitta med när grupper redovisar eller pratar om saker och ting och försöka hinna med allting och sedan hoppa från grupp till grupp. Så detta är ett väldigt bra medium för att komma ifrån det, säger Jonas.

Tips till dig som vill börja podda

  • Bjud in en expert inom området som kan bidra med ett djup i avsnittet (glöm inte att experten kan vara en elev eller kollega på skolan)
  • Häng upp en förslagslåda där eleverna själva kan komma med förslag på innehåll
  • Var inte rädd och fastna inte i tekniken, kör även om det känns klurigt!
  • Våga! De flesta vi frågar vill vara med

Prenumerera på Välkommen till kvartsamtal:

Text: Josefine Hultén, kommunikatör, skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborg.