Surfplattan förbättrar idrottslektionerna

Hur använder man sig av digitalisering inom idrott och hälsa? Enligt Jens Nilsson på Sandåkerskolan i Häljarp, Landskrona, har surfplattan varit en stor tillgång för både elever och för honom som pedagog.

Mitt namn är Jens Nilsson och arbetar som idrottslärare på fantastiska Sandåkerskolan i Häljarp. Jag är sedan hösten 2014 förstelärare inom mitt ämne och leder bland annat de kommunala ämnesnätverken och den kommunala utvecklingen av simundervisningen.

FotbollBollsport i skolan ska inte handla om tävling, utan om att eleverna ska få träna på sina tekniska färdigheter.

Digitala hjälpmedel i undervisningen

Redan innan jag blev förstelärare hade jag en förkärlek till digitala hjälpmedel. Jag har fram tills jag började arbeta på Sandåkerskolan arbetar på det traditionella sättet, en pedagog och en klass. Det kunde kännas ensamt och jag behövde en extra resurs i klassrummet. Resursen fann jag i mr iPad.

Jag började använda iPad och andra digitala hjälpmedel för att ”klona” mig själv och mina instruktioner. På så sätt kunde undervisningen ske via projektorn och jag kunde fokusera på att handleda/coacha mina elever. Jag kunde rikta in mig till varje individ och satsa på formativ bedömning på en helt ny nivå.

Dokumentation till hjälp på idrotten

Efter några års arbete med filminspelning har mängden dokumentation blivit den största faktorn till varför jag använder mig av digitala hjälpmedel.

Ett tydligt och välanvänt exempel är under arbetsområdet dans. Vi skulle starta upp modern dans. Eleverna ville ha variation, valmöjligheter och utmaning. Jag insåg mina begränsningar inom området och istället för att köra den moderna jenkan körde vi street, zumba, hiphop och så vidare. Instruktören hette YouTube och jag kunde lägga all min tid till handledning, coachning och bedömning.

Vill ta bort tävlingshetsen inom bollsport

Ett kanske inte lika använt sätt är instruktionsvideos. Ett sätt jag använder för att ta bort tävlingshetsen inom till exempel bollsporter för att istället fokusera på kunskapen. Bollsporter är som ni kanske kan tänka er ett ganska populärt område och inom Idrott och Hälsa ska vi ge eleverna en stor variation på innehållet. Många elever är aktiva i en bollsportsförening där tävling och utveckling är i fokus.

I skolans värld är inte tävlingsmomentet inräknat men för eleverna är det det. Detta kan medföra att erfarna elever tar över och oerfarna hålls tillbaka och bedömningen haltar.

Istället för att tävla i matcher och övningar vill jag att våra elever ska träna på sina tekniska färdigheter, träna på sina komplexa rörelser utifrån vald aktivitet. Detta gör vi genom att skapa instruktions- och inspirationsvideos. ”Hur passar man bollen till en medspelare?”, ”Hur ska man arbeta med kroppshållningen i ansatsen?” är frågor i fokus istället för exempelvis ”Vem ska vinna?”. Det här sätter tycker jag lyfter själva rörelserna och alla kan hitta sin egna nivå och utvecklas därifrån.

Jag arbetar mycket med digitala hjälpmedel, det hjälper mig mycket i mitt arbete. Det är dock viktigt att det digitala har ett klart syfte, varför man använder sig av det. Digitalisering bara för digitaliseringens skulle ger ingen större effekt. En tydlighet varför den ska användas är A och O.

Tips på bra Appar

Orientering

  • Turf: Digital orientering. Påminner lite om tv-spelvärldens Domination
  • xNote: Skapa dina egna digitala orienterings rundor och vid varje kontroll skapa en
    uppgift att göra.
  • Runnit: Kollega på Asmundstorps skola tipsade om denna grymma app. Orientering –
    bli jagad eller jaga.
  • Hitta orientering: Svenska orienteringsförbundets egna app.

Dans

  • Just Dance: Finns som app
  • Video Star: Skapa dina egna musikvideos. Rolig och enkel att arbeta med.

Friluftsliv

  • Brandrisk ute: Tips och råd om hur man säkert ska elda i naturen.

Nödsituationer

  • Rädda hjärtat: hitta närmaste hjärtstartare och instruerar HLR.

Jens Nilsson, idrottslärare på Sandåkerskolan, Häljarp