Avslut på våra litteraturveckor

När de två veckorna hade gått och många böcker var lästa så ville vi dela med oss av våra erfarenheter och boktips till våra kompisar.

1-3-åringarna på våra förskolor arbetade med sina böcker och visade hur de hade jobbat med dem genom att skapa en liten utställning på avdelningen.

Böcker på en byrå
Liten utställning på en småbarnsavdelning


De äldre barnen, 3-5 år, avslutade aktionen genom att ringa videosamtal. Vi språkutvecklare hade gjort ett schema där alla 3-5 årsavdelningar hade fått en tid där de skulle ringa till en annan avdelning. Vi tipsade också om att det skulle testa tekniken innan och självklart hur man rent praktiskt ringer på en iPad.

Bild från iPad som projiceras på projektorduk
Förberedelser inför videosamtalet

Det ringdes till höger och vänster i verksamheterna och många skratt hördes när tekniken testades och kollegorna såg varandra i surfplattorna. Förväntningarna var höga och fasan/spänningen över hur tekniken skulle hanteras var stor.

Hur gjorde vi?

Avdelningarna kopplade upp sin surfplatta till projektorn, antingen via Apple-tv eller med sladd. Surfplattan riktades sen mot barngruppen så de såg sig själva uppe i hörnet av bilden och den andra barngruppen på den stora skärmen.

iPad på ett bord och bild på projektorduk
Spännande möten via videosamtal

Sen ringde vi upp och började prata. Några sjöng en sång och några fokuserade mest på att presentera sig och sina böcker. Samtalet skulle filmas och göras till en QR-kod så att föräldrarna kunde ta del av vår roliga aktivitet.

Hur gick det då?

Barnen tyckte att det var väldigt spännande och samtalen varade nog lite för kort om man frågar dem. Men samtidigt är det svårt där två grupper, med 15-20 barn i varje, ska samtala via en brusig linje. Vi tror att den största spänningen låg i att faktiskt se varandra, vissa känner ju igen varandra från ihopslagningen i somras.

Många grupper har redan bestämt att de ska videosamtala snart igen, men denna gång i lite mindre grupper. Det kanske räcker att vara ett 2-5 stycken och prata direkt i surfplattan och inte koppla upp till projektorn. Barnen visade intresse för att visa sina avdelningar för varandra och kanske leder det till att de besöker varandra till slut.

Vad ska vi tänka på till nästa gång?

Det är det här med tekniken. Vissa nätverk orkade inte riktigt med både FaceTime och apple-tv, och ibland fungerade inte ljudet. Det löste sig i de flesta fall, men det är alltid en stress att det inte ska fungera. Troligtvis är det lättare att videosamtala i mindre grupp och bara med surfplattan, utan att projicera upp bilden. Då blir barnen mer mobila också och kan visa sin avdelning till exempel .

Slutligen

En väldigt rolig aktivitet som tillför mycket både för barn och pedagoger. Vårt område, som är väldigt stort (sju förskolor) krymper och det kollegiala lärandet och sammanhållningen blir ännu bättre! Vi kan varmt rekommendera videosamtal!

/Språkutvecklarna