När nyfikenheten får styra

Genom olika språkliga uttrycksformer har barn på Stattena förskola lärt känna historien bakom Ringstorps vattentorn Borgen. Ett projekt där barnen fått utveckla sina lärandeidentiteter utifrån sina egna nyfikna frågor och tankar.

Hampus Holmberg, Carina Hagelqvist, Mari Kronberg och Emma Lewis arbetar tillsammans på Stattena förskola.

Hur började arbetet med Borgen?

– Till en början besökte vi olika platser i närområdet. Barnen fattade snabbt tycke för  borgen uppe på Ringstorp.

Vad kom intresset från?

– Efter att ha besökt platsen ett antal tillfällen uppstod nyfikenheten kring vem som bodde i borgen innanför de röda dörrarna. Väl tillbaka på förskolan började vi undersöka denna frågan närmre genom att samtala, rita och skapa olika dörrar. Intresset tog fart rejält när några barn hittade nergrävda tegelstenar vid sidan av borgen. Många frågor dök upp kring tegelstenarna, kanske vi hittar ett skelett? Eller skatt? Undrar om det är riddare? Barnen kopplade snabbt monumentet till sin upptäckt av tegelstenarna.

Hur har ni arbetat?

– Vi har arbetat undersökande med barnen, tillsammans har vi sökt upp fakta på frågor och funderingar som barnen hade. Vi sökte på nätet och tittade i böcker från biblioteket. Barnen fick även med sig nyfikenhets frågan hem för att diskutera med vårdnadshavare. Tillsammans testade vi olika sätt och tekniker på hur vi kan skapa egna tegelstenar. Efter några försök kom vi på en teknik som fungerade. Tillsammans med vår ateljerista Emma började vi från grunden skapa borgen.

Mari Kronberg, Hampus Holmberg och Carina Hagelqvist.
Barnens fantasier om vem och vilka som bott i Borgen finns dokumenterade bakom dessa dörrar som hänger på rad i ateljén. Den som knackar får lov att öppna och upptäcka.
– Vi sökte på ipaden och såg att det växte gräs på taket! Och när vi var där knackade vi på fel dörr så ingen öppnade.

På vilket sätt har barnens delaktighet visat sig?

– Barnen har drivit projektet med sin nyfikenhet till borgens historia, vi har följt barnens tankar och funderingar till att hela tiden skapa och undersöka.

– Alla har utifrån sin egna förmåga kunnat bidra till borgens uppbyggnad. Vi har använt oss av flera olika uttrycksätt och tekniker som gett alla barn möjlighet att kunna utrycka sig och få sin röst hörd i projektet.

Vad har varit unikt i det här projektet och hur har ni märkt det på barnen?

– Det unika i detta projektet är att alla funderingar ljusa som mörka har fått lov att ta plats och diskuteras.

Hur har förskolans nya storateljé påverkat pedagogers och barns arbete och processer?

Under det senaste året har förskolans ateljerista byggt upp en storateljé som bidragit till Borgenprojektet genom att tillsammans med pedagogerna utmana med olika material och tekniker.

– Vi har haft ett nära samarbete med ateljeristan och vi hart haft stor nytta av hennes kunskap och erfarenhet kring material och skapande. Ateljén är ett ställe där barnen får lov att utrycka sig i sin 100-språklighet.

Askarna är återbruksmaterial och bakom varje dörr finns en berättelse med text och bild. Ateljerista Emma Lewis öppnar en av alla dörrar och läser.

Vad har ni för tips till andra förskolor som arbetar i projekt med sina barn?

– Efter en krånglig början där vi hade svårt att hitta någon röd tråd föll plötsligt alla bitar på plats. Ge inte upp fast att vägen ser svår ut och våga misslyckas med att experimentera. Var inte rädda för att lyfta djupa frågor och funderingar.

Vad har ni fått för respons från vårdnadshavare?

– Vi har gjort en dokumentär till de som inte har fått vara med i arbetet med Borgen. Vi har haft visningar för verksamheten och även för vårdnadshavare.

– Det bästa har varit att alla verkligen har varit med på projektet på något sätt. Alla som sett dokumentären har blivit väldigt stolta. Barnen blir så stolta.

Se barnens dokumentär om Borgen:

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.