Digital kompetensutveckling i förskola: Adekvat digital kompetens och ett källkritiskt förhållningssätt

I Bjuvs kommuns förskolor växer intresset för användningen av digitala verktyg och matchas med ett ökat utbud av kompetensutvecklingsmöjligheter för personalen.

LiKA är till för dig!

Är du en av Helsingborgs 1226 lärare inom grund-  eller gymnasieskolan som har genomfört och publicerat självskattningen LiKA lärare? Eller är du skolledare och har varit delaktig i skattningen LIKA ledning av din verksamhet? Vad är då nästa steg?

Cirkus i Ödåkra

Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo – vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.

Planering och lärmiljöer

Vi tänkte börja årets bloggande med att visa hur våra lärmiljöer ser ut just nu och samtidigt berätta om vår planeringsdag från december. Välkomna till en ny termin med oss i Ödåkra! Häng med! 

Filmskapande väcker kreativitet

Ibland kan avsaknaden av digitala verktyg skapa nya möjligheter och ökat samarbete. Så var det på Brogårdaskolan i Bjuv.

Språkaktionen 2018/2019

Läsårets språkaktion är i full gång. Den heter, precis som förra året, Inspiration och kunskap i böckernas värld och utgår från en och samma bok. Arbetssättet var mycket omtyckt från förra läsåret, så språkutvecklarna valde att fortsätta i samma spår. Vision: Skapa berikande möten för livet i böckernas magiska värld. Mål: Inspirera och undervisa i […]

IT-tempen LIKA, för alla för att vi är olika!

Alla är olika men ändå LIKA! I Helsingborgs stads skolor är det beslutat att alla ska genomföra LIKA och ett av skälen är på sätt och vis att det ska bli mer lika, eller åtminstone att man ska få syn på olikheterna. 

Forskningscirkel ger tacksam kritik

Att fördjupa sig i ett ämne kan lätt kännas som en ganska ensam syssla. Men i forskningscirkeln för IKT-pedagoger och liknande i Helsingborg, känner de enskilda deltagarna sig allt annat än ensamma.

Ny bäring på ingång!

Det finns gott om tänkvärda citat som handlar om att ta olika former av steg. Neil Armstrong och hans “a small step for man but a giant leap for mankind” är ett av de mer för allmänheten kända. Dock känns det inte som en helt adekvat jämförelse i vårt fall – inte ens jag är […]

Tekniska system och programmering – en utmaning för alla NT-pedagoger

Vår vardag är uppbyggd av tekniska system som gör vardagen lättare. Tänk om du ständigt skulle behöva tänka på att hämta vatten till matlagning och tvätt, eller att det i varenda korsning stod en polis som talade om vems tur det var att köra eller att du fick göra dina läxor på kvällen till ljuset […]

Läsmagi del 3 – den röda tråden

Hur hjälper man eleverna att hitta den röda tråden i berättelsen de skriver eller läser? Ett tips är att använda en riktig röd tråd. Med hjälp av den får eleverna hjälp att sammanfatta texten.

Hey Ho, Let’s Go!

“Hey Ho, Let’s Go!” skanderar Joey Ramone innan han själv och övriga Ramones rasslar igång klassiska rockpopdängan Blietzkrieg Bop, första singeln från minst lika klassiska debutalbumet Ramones som landade på skivdiskarna 1976. Föga visste de de då vilket kulturellt musikarv de skulle lämna efter sig innan resan var över. 

Digital satsning i förskolorna i Ödåkra

I Ödåkra trollar förskolebarnen bort sig med green screen, programmerar robotar, gör animerad film och fotograferar. Satsningen på digitala hjälpmedel har gett många spännande möjligheter i det pedagogiska arbetet.

Ett nytt kapitel

Till slut får man nog. Det räcker nu. Vi har nått vägs ände.

Del 1: Spel inkluderar och motiverar eleverna i samverkansklass

I samverkansklass på Maria Parkskolan har spel fungerat som ett alternativt sätt att motivera eleverna. Med hjälp av Minecraft har kollegiet bland annat lyckats inkludera en elev som de tidigare har haft svårt att få till en bra undervisning för.

Digitalisering = datorer?

– ett inlägg i debatten om skolans digitalisering Det finns många frågor och flugor som under årens lopp har diskuterats kring skolan. Sommaren 2017 har en nygammal fråga varit högaktuell igen. Ska vi verkligen använda datorer i skolan? Leder det till ökade resultat? Men digitaliseringen innebär så mycket mer än bara datorer. Det handlar om […]

Var finns klokheten? På Twitter?

– Tankar från Framtidens lärande 2017 Jag ska vara ärlig! Trots goda intentioner och ett antal försök att twittra i jobbvardagen, så får jag inte till det. Däremot så har jag upptäckt tjusningen med att själv twittra och ta del av andras när jag är på konferens eller liknande tillställningar. Det här är ett försök […]

Ödåkra filmfestival

Barn, pedagoger och gäster var väldigt förväntansfulla inför vår stora filmfestival och vi språkutvecklare var minst sagt pirriga. Men vilken succé det blev! Onsdagen den 10 maj 2017 är en dag vi sent kommer att glömma. 

Long time no see…..

… men nu är jag tillbaks med ett nytt uppdrag – förstelärare med fokus på matematik, språk och IKT. Just nu har jag ett projekt på varje stadie. iPad-skola för årskurs 1, programmering i årskurs 5 och assisterande teknik på högstadiet. Dessutom försöker jag ta fram bra underlag till cheferna så att de kan fatta […]

Kollegacoaching

Det börjar närma sig filmfestival och vi märker att nerverna är på helspänn runt om i området. Kommer vi hinna färdigt med filmen? Kommer planeringen att hålla? Hur ska det gå med allt det tekniska?