Delaktiga elever

Vi heter Roger Hatter och Jenny Löfgren (förstelärare). Vi arbetar som klasslärare i årskurs 6 på Varagårdsskolan i Bjuv. Vi arbetar sedan 2016 i ett tvålärarsystem. I klassen går det för närvarande 40 elever. Vi vill ge er en liten inblick i hur vi arbetar med delaktighet tillsammans med våra elever.

Men du har inte sittplatser till alla!?

En del av Hjärna-puls-glädje är att skapa förutsättningar för en högre måluppfyllelse genom ökad god hälsa. Projektet är inte enbart ett hälsoprojekt utan även en modell för inkludering av eleverna. Genom att låta eleverna använda sig av flexibel sittning ger vi dem möjlighet att arbeta utifrån det sätt som passar dem bäst.

Del 1: Spel inkluderar och motiverar eleverna i samverkansklass

I samverkansklass på Maria Parkskolan har spel fungerat som ett alternativt sätt att motivera eleverna. Med hjälp av Minecraft har kollegiet bland annat lyckats inkludera en elev som de tidigare har haft svårt att få till en bra undervisning för.

Modersmål i fokus

Modersmålsenheten i Helsingborg Hos Modersmålsenheten arbetar 90 lärare från jordens alla hörn som undervisar i 40 olika språk och ca 4500 elever i Helsingborgs stads skolor har valt att delta i modersmålsundervisningen. Modersmålslärarna i Helsingborg är välutbildade och många av oss har även behörighet i flera av skolans olika ämnen. Vi bär med oss många […]

Att lära sig om och förstå dyslexi

Dyslexi innebär att man har svårt att lära sig läsa, stava och förstå en skriven text. Vi träffar olika unga personer som berättar hur de upptäckte att de hade dyslexi, hur det var att få diagnosen och vilka konsekvenser det får i vardagen. De berättar även om metoder de hittat för att hantera sin dyslexi. […]

Teorier som ett verktyg för lyssnande i arbetet med de allra yngsta barnen

Tanja Lindborg och Gunilla Hagström arbetar på Humlegårdens förskola i Helsingborg. På Södra nätverket berättade de om sitt arbete med de allra yngsta barnen och om hur teorier blev ett verktyg för lyssnande.

Kommentar till Barn i Behovs debattartikel på SvD Brännpunkt 12 april 2015

I en debattartikel på SvD Brännpunkt framför Föräldranätverket Barn i Behov krav på en nationell utredning som ”ur ett neuropsykiatriskt perspektiv och utan prestige tar till vara modern forskning om den här gruppens funktionsnedsättningar och för första gången i modern tid skapar en likvärdig skola också för dem”. Ifous välkomnar mer kunskap – både forskning och […]

Plugghjälp!

Kolla in Pluggkoden!! En ny programserie för år 7-9 om att förbättra sina lärstrategier för att orka plugga bättre! ”Att plugga utan strategier är som att leta efter en skatt utan skattkarta.” Det säger guldäpplebelönade läraren Martin Fernström som här tillhandahåller enklare, snabbare och mer effektiva sätt att plugga. I varje program följer han en […]

Elev med diagnosen APD hjälpt med Comfort Focus

APD står för Auditory Processing Disorder – auditiv perceptionsstörning.  APD täcker flera störningar som påverkar hur hjärnan behandlar auditiv information. En nyinflyttad elev i kommunen i åk 8 har nyligen fått den här diagnosen. Hon har under alla sina skolår inte kunnat uppfatta tal i brus och därmed missat viktig information och instruktioner från lärarna. […]

Öppet hus med nya spännande lärmiljöer

Drottninghögs förskolor i Helsingborg växer och numera består de av Kristallens förskola, Ametistens förskola och Diamantens förskola. Saturnus ingår i Diamantens förskola och har flyttat in i tillfälliga lokaler på Fredriksdalsskolan. Det ska byggas en helt ny förskola på Drottninghögsområdet där de då ska flytta in. Öppet hus på avdelningen Saturnus på Diamantens förskola i […]