Tycho Braheskolan inspirerar till hållbarhetsarbete i Indien

Hittills har utbytet mellan Tycho Braheskolan och vårdutbildningen i nordvästra Indien resulterat i bland annat utbytesresor och ett indiskt gogreen hållbarhetsarbete. Dessutom har både lärare och elever tack vare samarbetet fått möjligheter till ovärderliga kontakter, fördjupningssamarbeten och upplevelser av nya kulturer. Vård- och omsorgsprogrammet på Tycho Braheskolan i Helsingborg har sedan fyra år ett samarbete […]

Plantioteket – ett digitalt bibliotek med elevernas egna böcker

På Raus Planterings skola i Helsingborg skriver eleverna berättelser och texter precis som på andra skolor. Skillnaden är att här får eleverna också publicera sina egna böcker i skolans digitala bibliotek – Plantioteket.

Aktivera eleverna som resurser för varandra med kamratbedömning

I samarbete med andra kan vi komma längre i vår kunskapsutveckling jämfört med om vi arbetar på egen hand. Eftersom det dessutom finns fler elever än lärare i ett klassrum, kan klasskamraterna genom kamratbedömning fungera som resurser för att stödja varandras lärande.

Musikvideor och egenskriven musik med ljud som tema

Förskolan VillerValla i Vejbystrand har haft som projekt att arbeta med fysikaliska fenomen. På avdelning Huller om Buller finns ett gäng 4-6 åringar som har haft LJUD som tema där det avslutades med att barnen gjorde egna musikvideor med hjälp av egenskrivna låtar, en massa kreativt material och iPads med Garageband och iMovie. Berättande film […]

Tidig läs- och skrivutveckling med Helsingborgsmodellen

Helsingborgsmodellen är en kompetenshöjande undervisningsmodell kring läs- och skrivutveckling. Modellen är baserad på erfarenheter ur den inledande undervisningen och det hela har resulterat i en pedagogisk handbok för tidig läs- och skrivutveckling.

Elevhälsa på vetenskaplig grund med Utsikter

Ett bra sätt att arbeta för en inkluderande miljö, ett sätt som inte innebär att alla är i samma rum eller precis får samma insats. Där man kan se om eleverna utvecklas likvärdigt och säkerställa att inte någon enda elev står stilla i sin utveckling eller utvecklas så långsamt att hen riskerar att få kunskapsluckor.

På riktigt med “På Riktigt”

Lärcirklar, hubbar, lärande och multimodala arbetssätt. Lin Educations På Riktigt har börjat sprida sig till de skånska skolorna och en av dessa är Västra Berga skola i Helsingborg med rektor Martin Carling i spetsen. På Västra Berga skola i Helsingborg har man under höstterminen 2014 dragit igång med det digitala läromedlet På Riktigt, vilket har […]

Från fritidspedagog till matematiklärare

Björn Sahlin upptäckte matematiken när han arbetade som fritidspedagog. Därifrån vidareutbildade han sig till matematiklärare och idag, 2015, arbetar han på Rydebäcksskolan i Helsingborg. Han är förstelärare och handledare inom matematiklyftet. Björns roll är att inspirera andra lärare och han brinner fortfarande för matte i praktiken. Björn påbörjade sin karriär i skolan som fritidspedagog för […]

Att hantera problemskapande beteenden i skolan

Med hjälp av den låg-affektiva pedagogiken kan det skapas en pedagogisk miljö med positiva förväntningar på elever som vi upplever har problemskapande beteenden. Elever i behov av särskilt stöd, behöver särskilt stöd. För att kunna arbeta med dessa elever på ett bra sätt krävs därför särskilda metoder. Psykolog Bo Hejlskov Elvén går med självklara steg upp […]

Förutsättningar för effektiv respons

Den tredje strategin för Bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Här kan du läsa om förutsättningar för en effektiv respons från lärare till elev samt se ett exempel från praktiken. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning för lärande. Förutom utformningen av […]