Från jord till bord: Odling på Hamiltons förskola

Från jord till bord. I den här filmen kan du se hur Hamiltons förskola i Helsingborg arbetar med odling och hållbar utveckling.  På Hamiltons förskola har barnen och pedagogerna odlat tillsammans under en lång tid. Men det senaste året har delaktigheten och intresset för odling vuxit ännu lite mer. Utifrån temat Barns relationer till en […]

Om prosjektet Rektorer i aksjon

Det overordnede målet med ”Rektorer i aksjon”, har vært å bedre elevenes læringsutbytte og utjevne resultatene mellom skoler.  På denne måten ønsker vi at elevene skal få et likeverdig tilbud på tvers av skoler. Med utgangspunkt i forskning på fremgangsrike skoler og skolesystem, har vi valgt å videreutvikle kompetansen til skolelederne for å oppnå prosjektets […]

Sammanfattning från projektet Rektorer i aktion

I april hölls spridningskonferens Rektorer i aktion för förskolechef, rektor, biträdande rektor, utvecklingsledare på central nivå samt till förvaltningsledning inom förskola och skola. Konferensen hade sin utgångspunkt i projektet Rektorer i aktion och hölls i Helsingborg och i Sandnes. Det övergripande målet med Rektorer i aktion var att förbättra elevers lärande och minska skillnaderna i resultat mellan […]

Aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen

Framgångsrika elever är oftast självreglerande. De kan sätta upp realistiska mål, använda lämpliga strategier för att uppnå dessa mål, reglera sin fysiska och sociala lärandekontext, använda sin tid på ett effektivt sätt, hitta framgångstecken i sina prestationer och utvärdera sina metoder. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i […]

Att synliggöra lärandet med hjälp av Instagram

Mörarps förskola i Helsingborg har under det senaste året använt Instagram som en del i att höja den pedagogiska medvetenheten och kvalitén på förskolan. Dokumentation som tidigare mest fångade vad barnen gjorde, fångar idag barnens lärprocesser och synliggör lärandet för barn, pedagoger och föräldrar. På SETT 2015 berättar förskolechef Moa Wikstrand och IKT-pedagog Annette Sjölund om […]

Nya kunskaper och ett ökat medvetande med iPad-utbildning

Du som arbetar i Helsingborg har väl inte missat att på Pedagogiskt Center hålls det kontinuerligt nya utbildningar? Det kan vara ett erbjudande om utbildning där du som pedagog själv kan välja utifrån intresse eller en utbildning som skräddarsytts för en specifik förskola eller skola. Två av utbildningarna som erbjudits är Film- foto- ljud med iPad […]

Vi vågar! – om att dela med sig på SETT

Vår största vinst med att åka 54 pedagoger och skolledare till SETT2015 var den stora gemenskapen och det erfarenhetsutbyte över gränserna som skedde, säger Per Pennegård, skolutvecklare inom Ängelholms kommun.

Slöjdsalen med den digitala verktygslådan

På Rydebäcksskolan hittar vi Andreas Cederberg som under sommaren 2014 ville förändra sitt arbete i grunden. Han skapade en digital slöjdsal där han kan samla allt som eleverna behöver  på ett teoretiskt plan i sitt slöjdarbete. Han kallar den sin digitala verktygslåda.

Barbafamiljen på besök

På Sandvångens förskola i Landskrona utgår alla förskolans fyra avdelningar från temat Barbapapa. Detta grundar sig i Utbildningsförvaltningens fokusområden: digitalisering, inkludering, matematik, naturvetenskap och teknik.

Höganäs skolor lyfter läsningen med ”Läslyftet”

Höganäs kommun fick möjlighet att delta i utprövningen av skolverkets nya satsning ”Läslyftet” och har just avslutat första kursen som bland annat hade fokus på samtals betydelse för olika slags textläsning. Det egentliga läslyftet startar först läsåret 2015-2016.