Aktivera eleverna som resurser för varandra med kamratbedömning

I samarbete med andra kan vi komma längre i vår kunskapsutveckling jämfört med om vi arbetar på egen hand. Eftersom det dessutom finns fler elever än lärare i ett klassrum, kan klasskamraterna genom kamratbedömning fungera som resurser för att stödja varandras lärande.

Musikvideor och egenskriven musik med ljud som tema

Förskolan VillerValla i Vejbystrand har haft som projekt att arbeta med fysikaliska fenomen. På avdelning Huller om Buller finns ett gäng 4-6 åringar som har haft LJUD som tema där det avslutades med att barnen gjorde egna musikvideor med hjälp av egenskrivna låtar, en massa kreativt material och iPads med Garageband och iMovie. Berättande film […]

Tidig läs- och skrivutveckling med Helsingborgsmodellen

Helsingborgsmodellen är en kompetenshöjande undervisningsmodell kring läs- och skrivutveckling. Modellen är baserad på erfarenheter ur den inledande undervisningen och det hela har resulterat i en pedagogisk handbok för tidig läs- och skrivutveckling.

Elevhälsa på vetenskaplig grund med Utsikter

Ett bra sätt att arbeta för en inkluderande miljö, ett sätt som inte innebär att alla är i samma rum eller precis får samma insats. Där man kan se om eleverna utvecklas likvärdigt och säkerställa att inte någon enda elev står stilla i sin utveckling eller utvecklas så långsamt att hen riskerar att få kunskapsluckor.

På riktigt med “På Riktigt”

Lärcirklar, hubbar, lärande och multimodala arbetssätt. Lin Educations På Riktigt har börjat sprida sig till de skånska skolorna och en av dessa är Västra Berga skola i Helsingborg med rektor Martin Carling i spetsen. På Västra Berga skola i Helsingborg har man under höstterminen 2014 dragit igång med det digitala läromedlet På Riktigt, vilket har […]

Från fritidspedagog till matematiklärare

Björn Sahlin upptäckte matematiken när han arbetade som fritidspedagog. Därifrån vidareutbildade han sig till matematiklärare och idag, 2015, arbetar han på Rydebäcksskolan i Helsingborg. Han är förstelärare och handledare inom matematiklyftet. Björns roll är att inspirera andra lärare och han brinner fortfarande för matte i praktiken. Björn påbörjade sin karriär i skolan som fritidspedagog för […]

Att hantera problemskapande beteenden i skolan

Med hjälp av den låg-affektiva pedagogiken kan det skapas en pedagogisk miljö med positiva förväntningar på elever som vi upplever har problemskapande beteenden. Elever i behov av särskilt stöd, behöver särskilt stöd. För att kunna arbeta med dessa elever på ett bra sätt krävs därför särskilda metoder. Psykolog Bo Hejlskov Elvén går med självklara steg upp […]

Förutsättningar för effektiv respons

Den tredje strategin för Bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Här kan du läsa om förutsättningar för en effektiv respons från lärare till elev samt se ett exempel från praktiken. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning för lärande. Förutom utformningen av […]

Nyanserad och framåtriktad respons från lärare till elev

Respons, eller feedback, är ett centralt begrepp inom bedömning för lärande. Den här texten handlar om respons från lärare till elev. Den tredje av fem strategier för bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning […]

Pedagogiskt nytänkande på skolan där alla lyckas

“All will succeed” – visionen som bärs av såväl personal som elever på Essa Academy genomsyrar tillsammans med bemötande, digitala verktyg och flexibel inredning skolan. En skola där man bland annat strävar efter att ge eleverna styrkan, självförtroendet och friheten att lära utifrån sina individuella behov och sin egen potential.