#howto engagerande föräldramöten

Vet ni hur det känns att stå framför föräldrarna till dina värdefulla, unga, unika och kreativa elever och leverera värdelös, gammal, opersonlig och totalt fantasilös information? Skolbussen går samma tid som den alltid har gjort, vi arbetar mot mobbing, gympakläderna ska med på tisdagar och torsdagar, alla ska duscha efter idrotten, fritids är stängt den […]

# HBG44

Pustar ut efter tre intensiva fortbildningsdagar i Helsingborg. Det är en ny upplevelse att få så kvalificerad fortbildning på hemmaplan. Många namn som man känner igen från SETT, Framtidens lärande, Twitter, Facebook etc. står på det digra programmet. Både ”proffsföreläsare” och kollegor i Helsingborg. Häftigt att alla minglar tillsammans  i korridorerna på Filbornaskolan. Måndagen började […]

Sprid nätkärlek på NoHate-dagen

Sprid nätkärlek på NoHate-dagen 4 november! Kränkningar och hat på nätet är ett växande problem, särskilt bland unga. Statens medieråd driver kampanjen No Hate Speech Movement för att uppmärksamma och motverka spridning av näthat. Den 4 november arrangeras NoHate-dagen, då man vill skapa ett digitalt fackeltåg mot näthat och istället kärleksbomba internet. Så här gör du […]

Skriva sig till lärande! @angen_s #hbg44 @ses1549

Del 1 finns här https://pedagogsajten.familjenhelsingborg.se/angen_s-talar-om-hogre-maluppfyllelse-pa-hbg44/ Nu har siten som jag vill använda till skrivprocesser tagit form. Jag vill att skrivprocessen är synlig för eleverna vi arbetar aktivt med processen vilka mål har vi för denna text? hur kommenterar vi? vilka kommentarer vill vi själva ha? alla utkast finns kvar kommentarerna ska komma i direkt anslutning till […]

Dag 2 av 3 #Hbg44

Det kollegiala lärandet fortsatte att genomsyra #Hbg44 den andra dagen av tre. Föreläsningar varvades med workshops. Korridorerna var fylldes av möten mellan lärare och av grupper som samtalade och delade tankar, problem och inspiration. Lärare, pedagoger och skolledare samlades tidigt på Filborna även idag och de sista besökarna lämnade lokalerna så sent som när mörkret börjat lägga […]

Delar av det bästa från första dagen #Hbg44

Karin och Mona berättar om hur det har varit att planera #Hbg44 och bland guldkornen första dagen av tre står en rad inspirerande föreläsningar och workshops på listan, såväl externa som interna. Först och kanske störst i satsning är långt resande Anne Bamford med nya dimensioner i undervisningen med nya lärmiljöer som 3D. Annika Agelii Genlott inspirerar till att arbeta med en fortsättning […]

@angen_s talar om högre måluppfyllelse på #hbg44

Med hjälp av digitala verktyg och en medveten strategi för hur dessa ska stödja lärandet har Sollentuna kommun  utvecklat ett arbetssätt  där eleverna når målen i årskurs 3 i matematik och svenska i högre grad. Skillnaden mellan pojkar och flickor blev också mindre med detta sätt att arbeta. Hur gjorde man det? Bakom strategin ligger […]

Anne Bamford #Hbg44 – Om förutsättningar att lära

Anne Bamford presenterar sig som en unik professor som har valt att stanna kvar i skolan och i klassrummet … Eller, undrar hon,  är hon en unik lärare som vill utvecklas och utveckla skolan? Troligtvis är hon både och, men jag tänker att alla som vill utveckla läranderummen i våra förskolor och skolor i enhetlighet […]

Äntligen är #Hbg44 igång!

Nu kör vi!! #Hbg44 är igång och under Helsingborgs skolors lärande höstlovsbubbla ryms allt från ledarskapsfrågor, praktiska workshops, föreläsningar, Google Apps for Education, 3D-classroom, språkutveckling, matematik, digitala verktyg, förskola, skola… Utbildningsdirektör Ing-Marie Rundwall och Helsingborgs Internetchef Joakim Jardenberg inviger dagarna. ”Äntligen börjar man dela med sig!” säger Ing-Marie Rundwall Jardenberg följer upp med att lyfta […]

Virtuell värld möter autentisk värld i ett sinnligt, samlat lärande

Ni vet känslan av flow, när känslan i kroppen o knoppen och i hjärta o händerna bara Ä R. Det där som man som vuxen söker men i sin iver av att få gjort allt annat missar så lätt, för farten är för snabb och varje avtagsväg redan förbi och man tänker sen, imorgon, nästa […]