Utgå från elevens funktionsförmåga – inte dess brister

Hur kan man som lärare se det eleverna faktiskt kan istället för att se det de inte kan? Jonas Monsén arbetar i gymnasiesärskolan och ser det som att vi måste prata om funktionsförmåga istället för att se eleverna från ett bristperspektiv. Här svarar Jonas på några frågor om hur man kan tänka kring omdömen och […]

Programmering i skolan – vad och hur?

Vad innebär egentligen programmering i klassrummet och hur kan man göra? Lyssna på det senaste avsnittet av Välkommen till kvartsamtal så får du veta mer.

Bedömning för lärande från första skoldagen

Hur kan vi redan från dag 1 i skolan skapa förutsättningar för att använda formativ bedömning som en naturlig del av elevernas lärande? Hur behåller vi elevernas motivation och lust att lära?

Från ax till limpa – formativt arbetssätt i klassrummet

Karin Bergöö Ripell använder bedömningsprocessen som ett redskap för elevernas lärande i undervisningen. Hon ser BfL som ett arbetssätt där hon försöker organisera sin undervisning för att kunna fatta beslut om vad som behövs för att komma vidare i elevernas lärande.

Hur kan vi synliggöra elevens kunskap i multimodala sammanhang?

Digitalisering i skolan handlar som mycket annat i skolan om hur vi säkerställer likvärdigheten i undervisning och bedömning för ett ökat lärande för alla. Ett sätt att säkerställa detta är att undvika att den digitala kompetensen blir en personlig spetskompetens hos några eller en kompetens som enbart finns på vissa skolor. Vi behöver alltså lära […]