Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – andra året

Under läsåret 2020/2021 har vi fördjupat kunskaperna kring kooperativt lärande i fritidsverksamheten i Bjuvs kommun. Tillsammans formar vi ett gemensamt synsätt och gemensamt språk.

Vår resa mot ett fritidshem i världsklass

Tillsammans med ”reseledarna” Mona Andersson och Susanne Fras på Pedagogiskt center i Helsingborg har personalen på Rydebäcksskolans fritids gett sig ut på en gemensam resa. Resans tema är grupputveckling. Slutdestinationen är ett fritidshem i världsklass.

”En stark ledning skapar bättre förutsättningar”

Ett 60-tal skolledare och förstelärare för Helsingborgs stads skolor och Ängelholms kommun deltar just nu i en fortbildning för att tillsammans skapa en starkare ledning för fritidshemmet utifrån de mål och förväntningar som kommer med fritidshemmets läroplan.

Fängslande äventyr på fritids

En del inom äventyrspedagogiken är att eleverna ska få ta sig an psykiska, fysiska, sociala och kognitiva utmaningar. Det tog pedagogerna Johan Fastberg och Dennis Igelström fasta på när de gjorde Maria Parkskolans fritidshem till ett riktigt äventyr under påsklovet.

Hur utvecklar och lyfter vi fritidshemmet?

I Helsingborgs stads skolor pågår en stor satsning för att utveckla fritidshemmet som ska bli ännu bättre på att stimulera till lärande hos barnen hela dagen. Men hur gör man för att uppnå detta?

Emily är spindeln i skolans hälsonät

Hälsosamma mellanmål och mat- och bakskola är bara två av flera inslag som Emily bidrar med i Drottninghögsskolans verksamhet. I skolans hälsosatsning bidrar skolvärdinnan på sitt sätt. 

Att se hela eleven, hela dagen – om utvecklingsarbete på fritidshemmet

Fritidshemmet på Ringstorpsskolan har de senaste åren genomgått ett utvecklingsarbete. Något som är en styrka och som kännetecknar både skola och fritidshem tycker Marko Luttinen är en eftersträvan att se hela barnet, hela dagen. Det är intressedrivet och elevernas behov utifrån mognad och erfarenhet som styr.

Utbildningsforum för fritidspedagoger

För en tid sedan anordnades ett utbildningsforum för Landskrona stads fritidspedagoger. Tanken bakom detta är fritidspedagogerna själv tillsammans med samordnande rektor Peter Andersson. Att satsa på fritidspedagogerna är ett av stadens fokusområde under året samtidigt som fritidspedagogerna själv kände ett behov av att lära känna varandra och öka det kollegiala lärandet mellan enheterna. Dagen började […]