Cirkus i Ödåkra

Tiden går fort och det är fullt upp i verksamheterna. Det börjar dra ihop sig till att förbereda inför nästa läsårs språkaktion och vi är mitt i årets samtidigt. Hugo – vilken cirkus har varit en succé och vill man gå på cirkus är det bara besöka vilken avdelning som helst här i området.

Boken på duken – film som läsfrämjare

Film som läsfrämjare – hur funkar det? Filminstitutet skapade ett projekt för ett par år sedan som handlar om hur man kan använda filmen för att väcka barns och ungas läslust.

Planering och lärmiljöer

Vi tänkte börja årets bloggande med att visa hur våra lärmiljöer ser ut just nu och samtidigt berätta om vår planeringsdag från december. Välkomna till en ny termin med oss i Ödåkra! Häng med! 

Språkaktionen 2018/2019

Läsårets språkaktion är i full gång. Den heter, precis som förra året, Inspiration och kunskap i böckernas värld och utgår från en och samma bok. Arbetssättet var mycket omtyckt från förra läsåret, så språkutvecklarna valde att fortsätta i samma spår. Vision: Skapa berikande möten för livet i böckernas magiska värld. Mål: Inspirera och undervisa i […]

Att finna och dela kunskap

Hur tar vi egentligen reda på vad som fungerar för oss i våra klassrum? Vi testar det såklart! I det här inlägget delar några lärarstudenter med sig av sin forskning, och sin resa till Oslo.

Språkutveckla med film i förskolan

Det här inlägget handlar om projektet “Språkutveckla med film i förskolan” som genomfördes under våren på Pedagogiskt Center i Helsingborg, med syfte att kombinera film och språkutvecklande arbetssätt.

På gång i området

Såhär mitt i terminen har avdelningarna verkligen kommit igång med språkaktionen. Det bubblar av idéer och inspiration i arbetslagen, så kul att se! Det tar olika riktningar och barnens intressen styr hur projektet framskrider. Vi arbetar ju med boken ”Promenad” skriven av Lotta Olsson och den ligger som grund för hela språkaktionen det här läsåret. […]

Föräldrars delaktighet i arbetet med språket

I hela vårt område har vi satsat på att få föräldrarna delaktiga, det var till och med ett prioriterat mål förra året. Våra föräldrar ska känna att de får möjlighet att vara med och påverka hur förskolan arbetar med deras barns utveckling och lärande. Vi gör på olika sätt på våra förskolor, och i det […]

Språkutveckling med Ipads i förskoleklassen

Vi i förskoleklassen, Påarps skola, fick möjligheten att arbeta med Ipads under fem veckor och valde att arbeta med appen ”Story Creator”. Eleverna blev introducerade hur appen fungerar och hur de kunde använda den. Flera av eleverna kände till denna app sen tidigare.