Program för dig som vill undervisa om barnkonventionen och barns rättigheter

Idag vill jag tipsa om program som passar när du vill undervisa om barnkonventionen eller FN. Kanske har du ett sånt tema på gång nu i samband med årsdagen av Barnkonventionens födelse 20 november?

Snäckor och beebots

Hur bygger vi in hållbarhet i vårt utbildningssystem? Givetvis måste vi börja från början, med de små barnen. Genom att göra hållbarhetsperspektivet till en naturlig del av allt arbete på Hästskons förskola, Skogsgläntans förskola och Rosenvägens förskola i Laröd skapas möjligheter för barnen att utveckla den handlingskompetens som behövs för att fatta hållbara beslut, nu […]

Grej Of The Day (GOTD) att låna

Här hittar du över 100 GOTD:s som du kan använda direkt i klassrummet. Sammanställt och delat av Inger Fuchs.

Unga Klara knyter samman skola och scenkonst

Nu landar Unga Klara på Rydebäcksskolan. Unga Klara är Sveriges nationella scen för barn och unga och i samband med deras besök kommer hela högstadiet, delar av mellanstadiet samt lärare få se föreställningar och delta i workshops. Under resten av terminen och läsåret kommer också övriga årskurser på skolan att få möta scenkost på olika […]

Effektivt att göra elever delaktiga

Som drogsamordnare är det en fröjd att få jobba med engagerade pedagoger och elever. Ungdomars kreativitet ska inte underskattas, de är ofta nyckeln till lösningar och lärandet. I läroplanen står det att skolan ska förmedla kunskap om olika substansers skadeverkningar till exempel om tobak.

Nationell satsning på MIK ska hjälpa medborgaren att navigera i en digitaliserad värld

Just nu pågår i Sverige en kraftsamling för ökad medie- och informationskunnighet, MIK. En satsning med sikte på att vi alla ska kunna navigera i en alltmer komplex och digitaliserad värld, med utmaningar som polarisering, desinformation och näthat.

Barns rätt, språkutveckling och skapande i förskoleklass

Fyra förskoleklasser med 88 barn på Maria Parkskolan arbetade under förra läsåret med barns rätt, språkutveckling och estetiska lärprocesser i ett gemensamt Skapande skola-projekt. Med projektet lyckades man skapa ett inkluderande arbetssätt som lett till ett fördjupat lärande för eleverna samt en vi-känsla och samsyn över alla de fyra klasserna.

I år kommer det bli annorlunda

Detta är året då du och jag kommer att kunna fokusera på det som vi är utbildade till. Dricka kaffe och ljuga ihop en hemtenta? Nej det andra, UNDERVISA. Men för att vi ska kunna göra det behöver vi tänka om.

Västra Ramlösa – En skola för hållbar utveckling

Så kom beskedet, Västra Ramlösa skola har fått Skolverkets utmärkelse Skola för hållbar utveckling! Utmärkelsen delas ut till förskolor och skolor som jobbar aktivt med frågor som rör hållbarhet.

Om skolforskning och om hur allting hänger ihop

Lärarna på Raus Planterings skola har i några år arbetat aktivt med skolforskning och de fem stora, det vill säga John Hattie, Michael Fullan, Dylan Williams, Carol Dweck och Helen Timperley. Biträdande rektor Gunilla Bosson berättar om hur skolledningen har försökt visa personalen hur deras arbete hänger ihop med forskningen, om hur Bonos hattar har […]