Vad letar du efter?
Vi ställde några frågor till Charline Bou Obeid om hennes favoritämne matematik. Charline tror att en av nycklarna till att hjälpa eleverna att nå sina mål är en rolig och händelserik matematikundervisning. Hennes största drivkraft i sitt arbete är att få se och höra elevernas glädje över att gå i skolan.
Om svårigheter med att utmana alla elever på deras nivå, om att hitta rätt aktiviteter och om vikten av en genomtänkt organisation. Två lärare reflekterar om och ger tips för att arbeta med den tidiga matematikinlärning.
Anna Forsvall Lundmark är musiklärare på Musikgrundskolan Synkopen i Helsingborg. Anna står bakom ett initiativ som undersöker hur vi kan öka lusten hos elever att lära och om det är möjligt att individualisera musikundervisningen med hjälp av artificiell intelligens, AI. Hon vill skapa ett lärverktyg, Ancorai, som lär sig hur elever lär sig.
All sorts rökning har en längre tid varit förbjudet på skolans område och vid entréer. Kreativa ungdomar från tre olika skolor i Helsingborg vill förtydliga detta genom nya sorters rökförbudsskyltar. Förhoppningarna är nu att alla skolor blir rök- och fimpfria.
Klimatförändringarna påverkar oss alla och många av våra barn och unga är djupt engagerade i att hitta lösningar på utmaningarna de för med sig. Kan vi underlätta undervisningen om hur klimatet fungerar och göra något konkret av en fråga som annars kanske upplevs lite abstrakt? Visualiserad klimatdata i våra klassrum är ett innovationsinitiativ som testar sensorer för att mäta vad som påverkar vårt klimat och sen visualisera det med hjälp av dashboards direkt i klassrummet.
Man bläddrar i nya kursplanen för geografi, tänker att HUR ska vi arbeta med hållbara frågor? Hur ska vi få det aktuellt, nödvändigt och naturligt? Hur kan vi ämnesintegrera med till exempel ämnet biologi, svenska eller varför inte - engelska?
Ramlösa har en lång historisk tradition att arbeta med hälsa och på Brunnsparksskolan fortsätter denna tradition med hälsoprofilering där utomhuspedagogik numera ingår i den ordinarie undervisningen. Brunnsparksskolan är en f-5 skola som ligger på gränsen till Ramlösa brunnspark, med mycket historik och en fantastisk natur runt knuten.
Pedagogiskt center arbetar på flera plan med att stötta Helsingborgs stads skolor i arbetet med ledarskap och studiero. Michael Jensen stöttar både lärarlag och enskilda lärare. Här berättar han om arbetet och sitt eget stöd men också om stödet till ledning som Pedagogiskt center arbetar med. Han tipsar också om verktyg du kan ha användning av i arbetet med att skapa studiero.
För tredje året i rad firas den offentliga måltidens dag, liksom i år den 20:e oktober 2022. Vi firar för att hylla alla superhjältar som finns i våra kök. Dagen till ära besökte jag Äppelgårdens förskola där kocken Damir och kocken Nabila glatt tog emot mig.
I skola och förskola har vi kanske tänkt att nya lärmiljöer kräver nya möbler. Men är det verkligen där förändringen ligger? Kan vi bygga nyskapande lärmiljöer utan att köpa någonting nytt och istället bara arbeta med det som redan finns i verksamheten eller med återbruksmaterial?
På Bruksskolan finns nu Höganäs första pedagoghund. Tiken är en rottweiler som heter Cayenne och hon har under två år genomgått en utbildning med 50 timmars praktik. Den 30 maj blev Cayenne Licenserad och nu följer hon med sin husse, Anna-Matilda Palmqvist, några dagar i veckan till skolan. Tillsammans kan de stötta eleverna i deras lärmiljö.
På Elinebergsskolan i Helsingborg finns Hörselspåret. Det innebär att elever med hörselnedsättning går tillsammans med normalhörande elever i en miljö anpassad för hörselnedsättning. Malin Dahl är audionom på skolan och jobbar med att stötta elever med hörselnedsättning och deras pedagoger.