Mellanledarens förmåga att översätta och anpassa strategier och verktyg avgörande

Närmre 500 lärare i en mellanledarposition har gått den processledarutbildning som skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg genomfört i flera omgångar sedan 2013. I en studie blir det nu tydligt att det krävs ett aktivt arbete för att de verktyg och strategier lärarna lärt sig i utbildningen ska komma till nytta för den egna verksamheten. Jaana […]

Att aktivera elevernas potential med tillitsfulla relationer och kontinuerlig återkoppling

Som en del i Slottsvångsskolans arbete med att förstärka processer som identifierar, inkluderar och aktiverar de nyanländas och flerspråkiga elevernas potentialer på Slottsvångsskolan, skapade vi inför läsåret 2021 en struktur som möjliggjorde för högstadiets lärare i svenska och svenska som andraspråk, Maria och Cimen, att arbeta tillsammans med samtliga elever i samma undervisning.

De bemöter distansundervisningen med full koll och full närvaro

Anneroskolan började redan under vårterminen att förbereda sig för att undervisningen skulle behöva ske på distans. Det har de haft nytta av hela läsåret och när högstadiet i Helsingborg gick över på distans rullade undervisningen på med full närvaro och med både elever och lärare som visste vad de behövde göra.

Nyfiken på Ulrica Gath – rektor

Ulrica Gath har nyligen påbörjat sitt uppdrag som rektor på Holstagårdsskolan. Tidigare arbetade hon som biträdande rektor på Maria Parkskolan. Här delar hon bland annat med sig av sina bästa tips för att kunna vara en bra chef.

Tilltro till förmågan att förändra – hur Slottsvångsskolans åk 9 överträffade förväntningarna

Hösten 2019 tog jag över det operativa ansvaret för åk 7-9 på Slottsvångsskolan och insåg snabbt att något måste göras, och det fort. Slottsvångsskolans elever kunde inte fortsätta att gå ut med så låg behörighet som 40%. Not on my watch.

Kooperativt lärande i fritidsverksamheten – effekter efter ett läsår

Läsåret 2019/2020 med fokus på kooperativt lärande i fritidshemmet börjar lida mot sitt slut. Vad har vi gjort? Vilka effekter kan vi se? Vad tar vi med oss? Hur går vi vidare?

Lekgrupper och leklotsar i förskolan

Leken och samspelet med andra är av största vikt för lärandet i förskolan. För alla barn faller sig inte lek och samspel naturligt. Hur arbetar man tillsammans med dem för att deras förutsättningar ska bli så goda som möjligt? I Bjuvs kommuns förskolor arbetar man med lekgrupper och leklotsar.

Är jag en beteendedesigner?

Jag tänkte att jag skulle leda ett hälsoprojekt, men det visade sig att jag sysslar med beteendedesign. Visserligen sysslar jag rent formellt med ett hälsoprojekt också.

Aktionslärande pågår

En skola på vetenskaplig grund är en portalparagraf vi alla i skolan har att arbeta för. Det kan göras på olika sätt. Ett är att systematiskt identifiera vad som fungerar respektive inte fungerar i undervisningen och verksamheten, formulera förbättringsområden, planera och iscensätta insatser, kontinuerligt ta reda på hur insatserna fortlöper och påverkar lärandet, för att […]

I år kommer det bli annorlunda

Detta är året då du och jag kommer att kunna fokusera på det som vi är utbildade till. Dricka kaffe och ljuga ihop en hemtenta? Nej det andra, UNDERVISA. Men för att vi ska kunna göra det behöver vi tänka om.