Dalhemsskolans lärledare och skolledare på konferens om bedömning för lärande

Som en del i Dalhemsskolans utvecklingsarbete att stärka ledarskapet på alla nivåer besökte skolans lärledare och skolledare för ett par veckor sedan konferensen Bedömning för lärande (BFL). Konferensen bjöd på ett smörgåsbord av teorier och forskningsresultat samt lärares praktiska arbete med BFL. Frågan är vad de fick med sig?

”Goda tankar och idéer är ju till för att stjälas”

På morgonen den 6:e september strömmade hundratals lärare in i Sundspärlans kongressanläggning i Helsingborg. Den stora konferensen för BFL, Bedömning För Lärande, gick av stapeln.

Formativ bedömning med nya möjligheter till lärande

Catarina Andersson har följt en grupp mellanstadielärare som deltagit i en fortbildning i formativ bedömning i matematik. När lärare använder den formativa bedömningen som en grund till förändringar av sin egen undervisning lärde sig eleverna mer.

Skapa motivation på nya sätt

Andreia Balan talar om motivation som ett mångfacetterat begrepp och om vikten av förståelsen att det betyder olika saker. Den senaste forskningen visar trots det på olika aspekter av motivation som vi har möjlighet att påverka.

Formativ undervisning – en process

Paula Almström arbetar i årskurs 5 på Ringstorpsskolan i Helsingborg. Förra året när hennes elever gick i årskurs 4 fick de arbeta med att skriva berättande texter utifrån barnkonventionen. Eleverna fick själva välja artiklar från barnkonventionen som de ville skriva om.

Bedömning för lärande från första skoldagen

Hur kan vi redan från dag 1 i skolan skapa förutsättningar för att använda formativ bedömning som en naturlig del av elevernas lärande? Hur behåller vi elevernas motivation och lust att lära?

Vart tog undervisningen vägen?

Åsa Hirsh, lektor vid Jönköping University och Göteborgs universitet. Hon forskar och undervisar, bland annat inom skärningspunkten mellan bedömning och lärares undervisning.

Med eleven i fokus och det pedagogiska uppdraget som grund

Annika Lundén arbetar aktivt med eleven i fokus. Hon har som mest roligt i klassrummet när eleverna verkligen får tänka och utmana sig själva, helst i samspel med andra. Men även när eleverna vågar ta för sig och gå utanför sin bekvämlighetszon.

Elevdelaktighet i klassrummet

Elevdelaktighet är en viktig förutsättning för att utveckla elevernas förståelse för och kunskaper kring förmågorna. 

Från ax till limpa – formativt arbetssätt i klassrummet

Karin Bergöö Ripell använder bedömningsprocessen som ett redskap för elevernas lärande i undervisningen. Hon ser BfL som ett arbetssätt där hon försöker organisera sin undervisning för att kunna fatta beslut om vad som behövs för att komma vidare i elevernas lärande.