Dalhemsskolans lärledare och skolledare på konferens om bedömning för lärande

Som en del i Dalhemsskolans utvecklingsarbete att stärka ledarskapet på alla nivåer besökte skolans lärledare och skolledare för ett par veckor sedan konferensen Bedömning för lärande (BFL). Konferensen bjöd på ett smörgåsbord av teorier och forskningsresultat samt lärares praktiska arbete med BFL. Frågan är vad de fick med sig?

”Goda tankar och idéer är ju till för att stjälas”

På morgonen den 6:e september strömmade hundratals lärare in i Sundspärlans kongressanläggning i Helsingborg. Den stora konferensen för BFL, Bedömning För Lärande, gick av stapeln.

Formativ bedömning med nya möjligheter till lärande

Catarina Andersson har följt en grupp mellanstadielärare som deltagit i en fortbildning i formativ bedömning i matematik. När lärare använder den formativa bedömningen som en grund till förändringar av sin egen undervisning lärde sig eleverna mer.

Skapa motivation på nya sätt

Andreia Balan talar om motivation som ett mångfacetterat begrepp och om vikten av förståelsen att det betyder olika saker. Den senaste forskningen visar trots det på olika aspekter av motivation som vi har möjlighet att påverka.

Formativ undervisning – en process

Paula Almström arbetar i årskurs 5 på Ringstorpsskolan i Helsingborg. Förra året när hennes elever gick i årskurs 4 fick de arbeta med att skriva berättande texter utifrån barnkonventionen. Eleverna fick själva välja artiklar från barnkonventionen som de ville skriva om.

Bedömning för lärande från första skoldagen

Hur kan vi redan från dag 1 i skolan skapa förutsättningar för att använda formativ bedömning som en naturlig del av elevernas lärande? Hur behåller vi elevernas motivation och lust att lära?

Vart tog undervisningen vägen?

Åsa Hirsh, lektor vid Jönköping University och Göteborgs universitet. Hon forskar och undervisar, bland annat inom skärningspunkten mellan bedömning och lärares undervisning.

Med eleven i fokus och det pedagogiska uppdraget som grund

Annika Lundén arbetar aktivt med eleven i fokus. Hon har som mest roligt i klassrummet när eleverna verkligen får tänka och utmana sig själva, helst i samspel med andra. Men även när eleverna vågar ta för sig och gå utanför sin bekvämlighetszon.

Elevdelaktighet i klassrummet

Elevdelaktighet är en viktig förutsättning för att utveckla elevernas förståelse för och kunskaper kring förmågorna. 

Från ax till limpa – formativt arbetssätt i klassrummet

Karin Bergöö Ripell använder bedömningsprocessen som ett redskap för elevernas lärande i undervisningen. Hon ser BfL som ett arbetssätt där hon försöker organisera sin undervisning för att kunna fatta beslut om vad som behövs för att komma vidare i elevernas lärande.

Äga sitt lärande

Hur kan vi få elever att äga sitt lärande? Med hjälp av lärloggar och lärandematriser kan vi få eleverna att bli mer medvetna om sitt lärande. Eleverna får stöd i att reflektera kring sin egen inlärning och vi som pedagoger får syn på vad eleverna behöver utveckla vidare för att uppnå måluppfyllelse.

Självbedömning som stöd för självreglerat lärande

I sin forskningsöversikt om formativ bedömning, skriver Paul Black och Dylan Wiliam att självbedömning inte bör betraktas som ”ett intressant alternativ eller en lyx”, utan som en grundläggande förutsättning för produktivt lärande.

#2 BFL med Andreia Balan och Petra Gustafsson

I dagens avsnitt ligger fokus på den första delen inom Bedömning för lärande som handlar om att förtydliga och förstå mål och kriterier.

Aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen

Framgångsrika elever är oftast självreglerande. De kan sätta upp realistiska mål, använda lämpliga strategier för att uppnå dessa mål, reglera sin fysiska och sociala lärandekontext, använda sin tid på ett effektivt sätt, hitta framgångstecken i sina prestationer och utvärdera sina metoder.

Aktivera eleverna som resurser för varandra med kamratbedömning

I samarbete med andra kan vi komma längre i vår kunskapsutveckling jämfört med om vi arbetar på egen hand. Eftersom det dessutom finns fler elever än lärare i ett klassrum, kan klasskamraterna genom kamratbedömning fungera som resurser för att stödja varandras lärande.

Förutsättningar för effektiv respons

Den tredje strategin för Bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Här kan du läsa om förutsättningar för en effektiv respons från lärare till elev samt se ett exempel från praktiken. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning för lärande. Förutom utformningen av […]

Nyanserad och framåtriktad respons från lärare till elev

Respons, eller feedback, är ett centralt begrepp inom bedömning för lärande. Den här texten handlar om respons från lärare till elev. Den tredje av fem strategier för bedömning för lärande* handlar om att arbeta med nyanserad och framåtriktad respons. Denna text är en del i en artikelserie. Här hittar du alla delar i artikelserien Bedömning […]

Feedback – för bättre lärande

Idag pratas det en hel del om feedback eller återkoppling. Det förekommer olika varianter av feedback som till exempel, feed-forward, feed-back och feed-up. Feedback är dessutom ett centralt begrepp inom bedömning för lärande (BfL), där det talas om feedback på olika nivåer, lärare till elev, elev till elev samt intern feedback.

Inga händer upp

Andra strategin i ”Bedömning för lärande” handlar om att skapa aktiviteter som ger information om var eleverna befinner sig i sitt lärande. Dessa aktiviteter har även funktionen att stimulera elevernas tänkande och öka deras engagemang. Olika metoder har prövats i detta syfte varav jag här tar upp en av dem. En beprövad och ganska enkel […]

På vilket sätt kan BfL hjälpa mig i min undervisning?

Bedömning för lärande (BfL) anses vara ett av de mest kraftfulla verktyg vi har för att höja elevernas prestationer. Det finns förstås även andra faktorer som har en påverkan på elevresultaten som till exempel eleven, skolan, hemmet men när det gäller det som sker i klassrummet i interaktionen mellan lärare och elever har BfL visat […]