Om massutrotning, biologisk mångfald och en lärares vånda

Att reagera på saker du ser och hör, på omvärlden och det som händer i den. Det vill vi alla men ibland är det svårt att veta hur. Inger Fuchs är en av de som ständigt driver framåt och involverar eleverna i det som händer på vår planet här och nu. Så här agerar hon […]

Hållbara lärmiljöer i förskolan 

När det var dags att flytta till nya lokaler såg pedagogerna på Kristallens förskolas 5-årsavdelning en möjlighet att skapa lärmiljöer de laddat för att få till under en lång tid. I april 2020 stod deras nya förskola redo. Utformad utifrån ledord som hållbar, tydlig, innovativ, inbjudande och tillgänglig.

De bemöter distansundervisningen med full koll och full närvaro

Anneroskolan började redan under vårterminen att förbereda sig för att undervisningen skulle behöva ske på distans. Det har de haft nytta av hela läsåret och när högstadiet i Helsingborg gick över på distans rullade undervisningen på med full närvaro och med både elever och lärare som visste vad de behövde göra.

Boken på duken – film som läsfrämjare

Film som läsfrämjare – hur funkar det? Filminstitutet skapade ett projekt för ett par år sedan som handlar om hur man kan använda filmen för att väcka barns och ungas läslust.

Filmskapande väcker kreativitet

Ibland kan avsaknaden av digitala verktyg skapa nya möjligheter och ökat samarbete. Så var det på Brogårdaskolan i Bjuv.

En rejäl sagofest i Ödåkra

Glitter-Kenneth, Sop-Gunilla och deras kompisar var på plats när de kommunala förskolorna i Ödåkra hade en riktig sagofest som avslutning på årets språktema.

Bokprojekt väcker språkintresse på förskola

Genom att arbeta kring en sagobok under en längre period väcks barnens intresse för såväl språk som naturvetenskapliga ämnen. Det syns inte minst på de kommunala förskolorna i Ödåkra där man har boken ”Promenad” som Tema.

Spännande sidospår i sagornas värld

Nu har vi i Ödåkra förskolor arbetat med projekt kring sagoboken Promenad i en hel termin och lite till. Boken har ingen given dramaturgi, vilket gör att arbetet med den är allt annat än förutsägbar, speciellt när barnens röster får komma till tals.

Kollegialt lärande: hur gör vi?

Hur arbetar Ödåkra förskolor med det kollegiala lärandet? I området har vi återkommande tillfällen där vi ses i grupper och delger varandra var vi är i projektet just nu, hur vi tänker och vad vi ser för utmaningar. Vi brukar ha en grupp för pedagoger som jobbar på 1-3 års avdelningar och en grupp där pedagogerna […]

Hjärna-puls-glädje har spridit sig över sundet

Hjärna-puls-glädje, har inte bara spridits runt om i vårt avlånga land, utan även över sundet, då vi förra veckan besöktes av Langhøjskolen från Danmark. Det var en dag fylld av inspiration från båda håll.

Modersmålslärarna i Helsingborg på SETT SYD 2016

För andra året i rad fick modersmålslärarna från modersmålsenheten i Helsingborg möjlighet till två heldagar fyllda med kompetensutveckling. Vi såg fram emot att kunna inspireras, ta del av digitala verktyg, utvecklande samtal, forskningsrapporter och skolutveckling på Malmömässan. Det erbjöds olika föreläsningar, som vi redan hade hört talas om eller som ämnesmässigt var intressant för oss. Med […]

Programmera mera

  Programmera mera är den första programserien i en större satsning som UR gör kring programmering. I den första serien har man år 3 som målgrupp och väljer att främst lyfta det datalogiska tänkandet. Barn deltar i utmaningar som har med programmering att göra. Det handlar om logiskt tänkande, sortering, algoritmer och att uppmärksamma mönster […]

Lustfyllt läsmaterial med digitaliserade läslådor

Jag heter Therese Brandmåhr och jobbar på Ängelholms Montessoriskola. Under min montessoriutbildning skulle vi göra ett utvecklingsarbete. Detta var i samband som Ängelholms kommun gjorde satsningen 1:1 och i samma veva fick jag en smartboard i mitt klassrum. Jag kom då på idéen SMART:a digitala läslådor. Jag ville då effektivisera det 100 åriga montessorimaterialet med […]