Vad letar du efter?
Här hittar du stöd utifrån olika temaområden.
Stöd och inspiration i skolans värdegrundsarbete. Här finns länkar till lektionsmaterial, fördjupningsmaterial, aktuella utbildningar och rapporter och forskning.
Didaktiska verktyg, fördjupning och inspiration för ditt arbete med klimatomställning i förskola och skola
Bygg kunskap hos unga kring trygghet och säkerhet på internet via skola och datorspel med Hackshield.
Arbeta med måltidspedagogik i skolan eller förskolan. Här hittar du övningar, inspiration och länkar som du kan använda.
Hitta mer genom att klicka på någon kategori nedan.
Betyg och bedömning
Digital kompetens
Elevhälsa
Fysisk och psykisk hälsa
Brain power
Hållbar utveckling
Innovation
Kultur i lärandet
Organisation och ledarskap
Måltidspedagogik
Nyanländas lärande
På vetenskaplig grund
Samverkan skola-arbetsliv
Skolutveckling
Specialpedagogik
Språkutveckling
Systematiskt kvalitetsarbete
Utomhuspedagogik
Värdegrund
Förskoleklass
Fritidshem
Grundskola 4-6
Grundskola 7-9
Gymnasieskola
Anpassad gymnasieskola
Vuxenutbildning
Här hittar du över 100 GOTD:s som du kan använda direkt i klassrummet. Sammanställt och delat av Inger Fuchs.
Vad läser du med dina elever? Hur jobbar ni med boken tillsammans? Är du kanske sugen på att utvidga läsningen genom att gestalta och dramatisera er bok? Här är tipsen för dig.
Tipsa dina elever om de här inspelade yogafilmerna eller varför inte prova på yoga själv!
För att få konkreta erfarenheter och kunskaper om arbetslivet spelar praon en viktig roll. Därför har en arbetsgrupp för alla kommuner i Familjen Helsingborg samlats och arbetat fram konceptet Pitch a Company Week, som ett alternativ till prao. Syftet är att verktyget ska finnas som ett alternativ för att alla elever i grundskolan och motsvarande skolformer ska få likvärdiga möjligheter att göra val för framtiden.
Många skolor och många lärare har tillgång till Googles verktyg. Som pedagog kan du använda Meet för att kommunicera och spela in lektioner och genomgångar. För att kunna göra detta så bra som möjligt finns det en del saker som kan vara bra att ha koll på!
Kan kunskaper i kemi och intresset för kemiämnet öka hos våra högstadieelever om de gör utmanande laborationer i en fullt utrustad kemisal på en gymnasieskola? Det har gymnasieläraren Marika Davidsson testat under läsåret i innovationsinitiativet Molekyllabbet för unga kemister i Helsingborgs stads skolor.
På Skåneveckan för psykisk hälsa föreläste Oskar Hemby om gaming och hälsa. Se en inspelning av Oskars föreläsning. Här hittar du också ett lektionsmaterial att använda i årskurs 6 och uppåt.
Fem konkreta steg för att arbeta med mental träning. Du kan använda guiden för egen mental träning eller som ett program för dina elever. Bakom guiden står Marina Simonsson, lärare i matematik och mental träning på Filbornaskolan.
Undervisning på distans är just nu vardag för många lärare och för andra kan det vara aktuellt att tillgängliggöra en del av undervisningen på nätet. Men hur gör man och hur kan man tänka inför att planera och genomföra nätbaserad undervisning?
I tre korta filmer sätter miljösamordnare Emma Sjöberg frågorna om hållbar mat i ett sammanhang. Välkommen till Klimatskolan!
I sitt uppdrag som ateljerista utvecklar Emma Lewis ateljéer och lärmiljöer i förskolan. I en julkalender ville Emma förmedla sina egna tankar kring lärmiljöer i text och bild. Nu kan du använda dig av Emmas kalender som inspiration om du vill utveckla lärmiljön på din förskola.
Mitt namn är Linda Narfeldt och jag är förstelärare i Landskrona Stad för SO-ämnena. Jag har arbetat som SO-lärare sedan...
Jag heter Therese Bergström Radojevic, jag är förstelärare i svenska på Västervångskolan i Landskrona. Just nu har jag en åk 4 som jag undervisar i svenska, engelska, SO och NO. I min klass läser vi mycket skönlitteratur, vi samtalar om vad vi har läst och vi arbetar både med våra tyst- och högläsningsböcker. Vi samtalar på olika sätt utifrån olika modeller och strukturer, men den modell jag tänker berätta om här är det sokratiska samtalet..
Litteratur- och boktips för dig som arbetar med nyanländas lärande.
Om du samarbetar med andra kan du komma längre i din kunskapsutveckling jämfört med om du arbetar på egen hand. En metod för att engagera elever som resurser för varandra i bedömningsarbete är genom kamratbedömning. Med kamratbedömning kan eleverna bli bättre på att identifiera sina utvecklingsbehov, men det kräver engagemang hos både lärare och elever.
Genom berättelser kan du få tillträde till en ny verklighet och berättelserna sätter det inre livet i rörelse. Med berättande i skolan interagerar elever med varandra och lär sig regler för tänkandet. De får möjlighet att se två sidor av ett problem. Elever lär sig att bli kritiska och inte ta till sig allt de ser, lär sig ta ställning och motivera sin ståndpunkt. Det hjälper barn att visualisera och fantisera, vilket är en viktig bas i kreativiteten.
Att hitta indikationer på elevers lärande är ingen lätt uppgift, men genom att arbeta med problemlösning i ett dialogiskt klassrum, och genom att uppmärksamma elevers föreställningar om lärande och undervisning, kan du skapa förutsättningar för att upptäcka vart elevers lärande är på väg? Här får du exempel på uppgifter och frågor som kan användas utifrån den andra strategin för bedömning för lärande.