Vad letar du efter?
Pedagogerna fick en idé och ville låta barnens röster höras i hissar och efter en verksamhetsdag förstod de att idén kunde bli verklighet. Nu har barnen spelat in ljud till både hissar och bussar och deras röster kommer sätta spår hos både invånare och besökare i Helsingborgs stad.
Det började med ett par dyk i havet en dag i oktober. På plats var dykarklubben Delfinen men också gymnasieelever från hantverksprogrammet Textil design på Nicolaiskolan. Redo att dra upp och sen skapa kläder av skräpet som dykarna drog upp ur havet! Idag, nästan sex månader senare, står elever och lärare redo för en modevisning där deras hantverk är huvudattraktion.
Fyra superhjältar, en stad, tusentals förskolebarn och oändligt många kreativa sätt att möta dem. Två exempel på hur barnen jobbar är från Råå förskola och Jordbodalens förskola. Båda jobbar med de globala målen. Den ena har skrivit en egen sång och den andra projicerar och målar vatten.
Behöver du inspiration till utomhusbaserat lärande som bidrar till att uppnå läroplanens mål? Forskning pekar på att barn och vuxna som är ute mycket blir friskare, förbättrar sin koncentrationsförmåga och mår bättre. Nu kommer den sjunde upplagan av konferensen Ute är inne till Helsingborg hösten 2022 där du får inspiration till lärande utomhus.
Under verksamhetsåret har barn på Åhusgatans förskola från gröna gruppen på avdelning Äpplet arbetat med ett projekt med fokus på hållbar framtid, samspel och kommunikation. Arbetet har inkluderat allt från olika monster, skräpletare och superhjältar.
Vad får barn som går i en I Ur och Skur-förskola? Rektor Jonna svarar på nyfikna frågor om vad som kännetecknar en I Ur och Skur-förskola, om att odla med barnen och om Mulle.
Inger Edforss Fuchs är en av de som deltog i forskningsprojektet VASS, Virtuell värld möter autentisk värld i ett sinnligt och samlat lärande, som genomfördes 2012-2015. Nu publiceras en rapport som beskriver projektet i en vetenskaplig tidskrift.
Marcus Åbingers elever på Gantoftaskolan har byggt upp sin skolgård i Minecraft och visualiserat sina skolgårdsidéer, bland annat ett växthus med smart bevattningssystem. Några av eleverna har dessutom använt sig av Blender för att skapa 3D-objekt. Vi blev nyfikna och ville veta mer om tankarna kring arbetet.
Blir det bäst när vuxna är de som bestämmer hur utomhusmiljön ska se ut eller villkorar det bara leken och dess spelregler. ”Lek inte i pölen, klättra inte på stenen, akta dig, du kan trilla ner, kom igen nu då – vi ska ju till lekplatsen!” På Idrottsförskolan HAIS tror man inte på den färdiga lekplatsen som idé utan här skapas utemiljön av pedagoger och barn i en ständigt pågående process.
Klockan är nio på morgonen och i köket på Ringstorpsparkens förskola är kockarna redan i full gång med att laga dagens lunch. Idag är det morotslasagne som står på menyn. En favorit bland barnen, säger Ana Marusic – en av de två kockarna som arbetar på förskolan. Hon går in i kylen och tar fram en låda med broccoli. Rester från gårdagens lunch, säger hon, samtidigt som hon hackar den och häller ner i grytan.
I slöjdlokalerna på Nanny Palmkvistskolan och Söderskolan i Helsingborg skapas det föremål varje dag, men ändå kände vi att fokuset på miljö och resurshållning med material kunde bli bättre. Vi ville börja introducera återbruk och miljömedvetenhet redan när eleverna börjar med slöjd i åk 3 och därför sökte vi och fick stöd från Skapande skola till ett projekt om just detta.
Förskolekocken Marie Hertzman får frågan om vad som är aktuellt på Skogsgläntans förskola. Hon berättar hur mycket som går att göra med ett blåbär, om att väga matsvinn och vara en mathjälte, om grönsaksbingo och om var hon egentligen får all sin inspiration.