There has been an awakening – have you felt it?

Vi lever onekligen i förändringens tid. Efter förra terminens mjukstart som Ma-/NO-lärare i Samverkansklass, med ett tillhörande förstelärarskap med inriktning IKT, på Maria Parkskolan är det nu dags att växla upp ett par växlar.

Del 3: Matematikprojekt i Minecraft

Det här är ett exempel på hur samverkansklassen på Maria Parkskolan arbetat med Minecraft i matematik.

Del 2: Samverkan som ett nätverk för elevens bästa

Samverkan i samverkansklass i Helsingborg står för den kontinuerliga kontakt pedagogerna har med föräldrar men också med BUP, HAB och socialtjänst, beroende på vilka kontakter eleverna har. Undervisningen och anpassningarna i skolan står pedagogerna för. Allt det gemensamma stödet fungerar som ett nätverk runt eleven för att på allra bästa sätt anpassa undervisningen efter elevens behov.

Del 1: Spel inkluderar och motiverar eleverna i samverkansklass

I samverkansklass på Maria Parkskolan har spel fungerat som ett alternativt sätt att motivera eleverna. Med hjälp av Minecraft har kollegiet bland annat lyckats inkludera en elev som de tidigare har haft svårt att få till en bra undervisning för.

Kollegial handledning stärker och utvecklar

Camilla Johansson och Malin Bengtsson är förstelärare på Maria Parkskolan årskurs F-3. De blev kollegor 2015 och har tillsammans tagit fram ett arbete med kollegial handledning för att utveckla verksamheten och stärka varje enskild pedagog.

Varför ska vi ha utvecklingssamtal?

Under våra pedagogiska diskussioner tog vi på Ringstorpsskolan upp hur vi hittills erbjudit elever och vårdnadshavare möjligheten till utvecklingssamtal på fritidshemmen. Vi kom fram till att vi gjorde mycket för att stärka trivsel, trygghet och utveckling hos våra elever, men just samtalsdelen med elev och vårdnadshavare, den delen var eftersatt. Vi hade redan en god […]

Gemensam pedagogisk plattform för gymnasieskolorna

Har du någon gång undrat över vad som utmärker kvalitet i verksamheten? Det har skolledarna för de kommunala gymnasieskolorna i Helsingborg fokuserat på under sina kollegiala dialoger de senaste åren. Kvalitet i lärande och måluppfyllelse handlar, enligt styrdokumenten, för lärares del om att organisera undervisnings-, lär- och bedömningsaktiviteter som engagerar eleverna och ger dem möjlighet […]

Framgångsrikt ledarskap i klassrummet

Ett gemensamt synsätt och full tillit till varandra speglar ledarskapet hos lärarna i årskurs 7 på Holstagårdsskolan.

Ledarskap på olika nivåer med hjälp av processutvecklare

Förskolorna i Ödåkra och Kattarp genomsyras av ett ledarskap fördelat mellan både ledning och medarbetare. Här har arbetet med processutvecklare bidragit till ett klimat där medarbetarna är engagerade och positiva till utveckling.

Lärarinnan Göranssons tankar runt ledarskap

En ledare eller lärares främsta uppgift är att vara äkta – alltså sig själv, stödjande, hjälpande, innovativ, kreativ och sätta gränser där det behövs såväl ge frihet när det är befogat. Det är ingen lätt uppgift att vara ledare. För att vara en god ledare ska du inte bara kunna leda en klass genom att med […]